Preša: Tugo Štiglic, Dan prve piščali

Avtorji so delo brez pretiranih čustev ali idiličnih olepšav namenili verni vzpostavitvi okolja in starejše-kamenodobne kulture.

Avtorji so delo brez pretiranih čustev ali idiličnih olepšav namenili verni vzpostavitvi okolja in starejše-kamenodobne kulture.

Pred decembrsko uradno predstavitvijo novega slovenskega kratkega igrano-dokumentarnega filma Dan prve piščali v ljubljanskem Cankarjevem domu je njegovo festivalsko inačico novomeški Studio Vrtinec predstavil domačemu občinstvu (v KCJT, novembra lani). Producent filma je Primož Kastelic, scenarij je delo Jadrana Sterleta in režija Tuga Štiglica. Film poizkuša poustvariti in hkrati razložiti zgodbo domnevne prazgodovinske koščene piščali, odkrite v Divjih babah nad dolino Idrijce, z igrano-dokumentarnim pristopom pa v slovenski filmski prostor vnaša dokaj nove prijeme.
Izhodišče dogajanja je slikovita in bogato povedna arheološka najdba, ki sama kliče po tolmačenjih in zgodbi. Osišče pripovedi predstavlja naključno odkritje nekega dečka, ki je v stikanju za hrano pihnil v navrtano kost in s tem ustvaril zvok. Ali je tako v človeški zgodovini pihnil v eno prvih piščali, je tukaj jalovo razglabljati, kar nas zanima, je pristop, s katerim so avtorji dokaj verodostojno uspeli poustvariti prazgodovino. Na snemanje so se odpravili v gozd kraške planote, ki v brezčasju narave ponuja podobno okolje, kot ga je ponujal prazgodovinskim lovcem. Ustvarjalci filma so dogajanje postavili v čas, ko so se naši predniki sporazumevali v zametkih govora, razlago pa ob filmski zgodbi zagotavlja sodoben bralec, Polde Bibič, kar daje filmu pridih Cvetja v jeseni, ampak to se verjetno zdi zaradi slovenske majhnosti in zasičenosti z vedno enakimi igralskimi glasovi. Ostali igralci nasprotno delujejo izvirno. So ravno prav naličeni, anatomsko prirejeni in zaviti v krzno. Naravno okolje je za zgodbo popolno okolje, ki ne potrebuje ničesar drugega. Zmoti le dogajanje na jasi, kjer vešče oko opazi sledove sodobne kulturne krajine, kar pa verjetno večina gledalstva ne bo zaznala.
Čeprav je zgodba filma osredotočena na odkritje piščali, je temu delu filma namenjeno sorazmerno manj prostora. Večino so avtorji brez pretiranih čustev ali idiličnih olepšav namenili verni vzpostavitvi okolja in starejše-kamenodobne kulture.

Ocena: 4/5

Objavljeno v Zgodbe Oznake: